VT98

De VT98 is net als zijn voorganger de VT75 een dieselstel van het type railbus. Standaard werd het Trix Expressmodel geleverd met 1 bijwagen, naar wens konden er meer bijwagens bijgekocht worden. Ook werd elk stel geleverd met een koppelhaak die los aan het stel gezet kon worden. Met die haak kan de railbus uitgebreid worden met een goederenwagon, net zoals dat in het grootbedrijf gebeurde.

Trix Express heeft ervoor gekozen om dit model te voorzien van een plastic kap, helaas worden deze stellen niet heel mooi oud. De lak wil bij (misschien iets te zwaar)gebruik wel eens loslaten wat donkere vlekken tot gevolg heeft. Net als bij de hondekop heeft Trix Express de verf zonder primer op het kunststof aangebracht.

De eerste varianten van de railbus hadden de aandrijving op 1 as, helaas vielen de rijeigenschappen ietwat tegen en later werden de stellen uitgevoerd met 2 aangedreven assen wat een aanzienlijke verbetering opleverde. Opmerkelijk genoeg heeft Trix Express ervoor gekozen om de VT98 te voorzien van slepers die in een gegoten blok plastic zitten. Dit concept is ook bij de v100 toegepast waar er door ruimtegebrek voor dit systeem gekozen is. Mijns inziens was dat bij de VT98 niet nodig. 

Door de toepassing van de plastic kap laat de railbus flink van zich horen als hij over de baan heen knort. Met een beetje fantasie lijkt het geluid dat hij produceert ergens wel op een dieselmotor.

Om de VT98 te openen dienen de buffers eruit te worden gedraaid, de kap zal na het verwijderen van de buffers loskomen en vervolgens kan er onderhoud worden gepleegd aan de techniek.