BR80

De BR80 wie is er niet mee begonnen? 

Het is niet de vraag of u een BR80 heeft, maar hoeveel heeft u er? Tot voor kort was bij mij enkel het verschil opgevallen tussen een BR80 met plastic kap en een BR80 met metalen kap, daar hield het wel zo'n beetje op. Maar niets is minder waar, er waren daadwerkelijk ook hele grote technische verschillen.

Zowel de plastic variant als de gietijzeren variant is erg mooi gedetailleerd, maar iets wat de twee versies van elkaar onderscheid is het bedrijfsnummer. Een metalen BR80 draagt het nummer 80 018 en de plastic BR80 draagt het nummer 80 020.

 

Versie 1

De eerste variant is voorzien van de standaard permamotor, de loc is volledig uit metaal vervaardigd. Merk de karakteristieke kleine steeklampjes op die de ouderwetse olielantaarns mooi simuleren.

Versie 2

De tweede variant staat op een licht gewijzigd, maar wel metalen onderstel. De verlichting in de loc wordt verzorgd door een gloeilampje en twee lichtprisma's. Deze uitvoering heeft enkel verlichting aan de voorzijde.

 

*De kap wordt op zijn plaats gehouden middels een schroef in de schoorsteen. Het is heel belangrijk deze schroef bij het terugplaatsen niet te hard aan te draaien, de kapjes kunnen hierdoor barsten!

Versie 3

Toen de batterijloc uit het gamma verdween kwam er de BR80 met schijfcollectormotor, alle varianten met dit type motor maken gebruik van een plastic onderstel. Voor het eerst treffen we drie frontseinen aan. Voor de kap was er de keuze tussen een plastic en een metalen kap, daar waar de metalen versie altijd voorzien was van verlichting, is er bij de plastic uitvoering ook een versie zonder verlichting en dus ook zonder lichtprisma's. 

Versie 4

Deze versie van de BR80 werd verkocht onder catalogusnummer 2217. Net zoals bij de schijfcollectormotormodellen bestond er ook een versimpelde variant van de 2217, de 2216. Die variant beschikt niet over verlichting en ook niet over een koppeling aan de voorzijde.

De 2217 heeft aan de voorzijde wel een koppeling en drie frontseinen. Opvallend is de versimpelde uitvoering van de drijfstangen. Dat valt eigenlijk in het niet bij de detaillering van de loc.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb