V200

Naast de BR80 een vaak geziene gast op de Trix Express baan. Trix Express bracht de V200 uit onder nummer 764, dit type typeert zich door de twee lange slepers aan het voorste draaistel. Bij nader inzien bleek het toch beter te zijn om aan beide draaistellen een sleper te hebben voor de middenrail. Het gebeurde mij met grote regelmaat dat tijdens het achteruitrijden de lange sleper zich vast hapte in een wissel of net ongelijk liggende rail, nu behoorde deze klacht met het gebruik van het nieuwe type rails sowieso tot het verleden, maar ten tijde dat de wijziging aan de loc werd doorgevoerd was de nieuwe rails slechts toekomstmuziek.

Dit grote rode gevaar, goed voor 560 gram aan gietijzer is een goede trekker van goederen en personentreinen. Door het lage zwaartepunt ligt de V200 als een blok op de rails. 

Helaas kent de V200 een vervelende kwaal, het losraken van de klauwkoppeling in de aandrijving. Hierdoor komt de loc nauwelijks nog van zijn plaats en moet het aangedreven draaistel helemaal uit elkaar, hierbij moet helaas een tweetal metalen lipjes worden omgebogen. Het gebeurt maar al te vaak dat die bij het terugbuigen afbreken. De klauwkoppeling repareren kan door het toevoegen van een beetje lijm, maar een beetje soldeertin tussen de koppeling en de as laten vloeien is ook een goede oplossing. In de praktijk blijkt dat beide reparaties succesvol waren en er eigenlijk niet val te zeggen welke reparatie beter is.