VT75

Het dieselstel VT75 was een van de eerste Trix Express modellen die uitgerust werd met de nieuwe standaard Permamotor. Deze één assig aangedreven railbus werd standaard geleverd met 1 bijwagen. Naar wens konden er extra bijwagen worden toegevoegd. De eerste railbussen van dit type werden op de markt gebracht met een messing tandwiel in de aandrijving en een 3e klas aanduiding op de zijkant. Latere varianten vanaf 1960 hebben een 2e klas aanduiding op de zijkant en zijn te herkennen aan een beduidend lichter gekleurd dak.

De VT75 beschikt over een enorme trekkracht, zeker gezien het formaat en de enkel aangedreven as. De railbus is voorzien van een groot gewicht dat zich boven de aangedreven as bevindt wat zorgt voor zeer goede grip.

In het grootbedrijf kon het voorkomen dat een enkele goederenwagon gekoppeld werd om zaken zoals post te transporteren.

Om de VT75 te openen dienen de buffers eruit te worden gedraaid, de kap zal na het verwijderen van de buffers loskomen en vervolgens kan er onderhoud worden gepleegd aan de techniek.

Maak jouw eigen website met JouwWeb